en annan sida logo
Meny
  • Hem
  • Tips
  • Instagram
  • Idéer
  • Digital nomad
  • Samarbeten
  • Kändisar
  • Bloggen
  • Om
  • Kontakt
Meny

Vill du bli framgångsrik på sociala medier?

Postat 16 juni 2024 av Mia

Allt handlar om ett bra berättande!

På sociala medier är det avgörande att du berättar en intressant historia om du vill bygga upp en stor publik. Instagram kallar sig en ”visuell inspirationsplattform”, och det bästa sättet att inspirera andra är genom kraften i visuellt berättande. Med över 1 miljard användare är Instagram den perfekta platsen för att få andra att lyssna på vad du har att säga och engagera sig i dig. Oavsett om du strävar efter att vara en influencer eller har ditt eget varumärke – utan en historia att berätta så kommer det att vara svårt att fånga folks uppmärksamhet.

Men varför är det så?

Se det så här: Även om böckerna du läste i skolan var fulla av fakta och information, så kämpade du förmodligen för att bli intresserad av innehållet. Medan en bok som du läser hemma, full av livliga berättelser, med en karaktär som du kan relatera till, den är svår att lägga ifrån sig! Det är precis vad som skiljer berättelser i sociala medier från ett enkelt inlägg eller professionellt innehåll.

På Instagram är det bästa sättet att få kontakt med andra genom korta berättelser som knyter an till dina värderingar och syfte. Oavsett om du använder Instagram för ett personligt konto eller affärskonto, så vill du utveckla en stark närvaro som representerar det du brinner för i livet.

Att använda video för att tala direkt till sin publik är ett bra sätt att bygga förtroende hos sina följare, och naturligtvis är Insta Stories perfekt för det. De är korta, snabba att konsumera och skapar liksom den här känslan av ”bråttom” eftersom de försvinner efter 24 timmar (om du inte lägger till dem i dina höjdpunkter förstås).

Så ta dig verkligen tid med att dela så mycket du kan under hela dagen så att dina följare känner att de är en del av det. En sak som är väldigt viktig är att ha en KOMPLETT historia. Vad betyder det? Det betyder att din berättelse har en början, en mitt och ett slut.

Börja inte bara mitt på dagen och förvänta dig att folk kommer ikapp. De kommer att känna sig förvirrade och utanför och hoppa över din berättelse. Låt dem istället se ditt ansikte på morgonen och dela dina planer för dagen med dem. Se till att också dela genomförandet av din plan med dem, såväl som dina tankar och känslor när allt är klart.

Insta-stories är dock inte det enda sättet att ”berätta en historia” på Instagram! Jag gillar till exempel att dela med mig av min kärlekshistoria, känslor och tankar kring det i mitt innehåll. Istället för att bara lägga upp en vacker bild har jag tänkt mycket på vad jag vill visa upp. Inte bara med bildtexten utan även med själva bilden. Medan en högkvalitativ bild är trevlig att titta på, så är en bild som visar känslor och berättar en historia vad som kommer att få folk att fastna. Och en fängslande bildtext hjälper dig att fullborda berättelsen genom att dela med dig av dina tankar.

”Marknadsföring handlar inte längre om de saker du tillverkar eller säljer, utan om de historier du berättar.”
Seth Godin”

Och vad gör en bra historia?

En bra berättelse är avgörande för att få ditt innehåll att sticka ut, särskilt nuförtiden när det kan vara svårt att ta sig igenom allt brus. Så mycket innehåll läggs upp dagligen, men vad skiljer de framgångsrika från resten? Det är innehåll som är relaterbart, minnesvärt, autentiskt och uttrycker känslor. Detta möjliggörs bara genom att berätta historier, eftersom vi naturligt dras till dem. När någon är en riktigt bra berättare så känner vi att vi upplever det själva. Det här är kraftfullt och kan göra vilken publik som helst förtrollad.

Men innan du delar en berättelse så måste du fråga dig själv: Vilka är dina lyssnare? Vem kommer att engagera sig mest i din berättelse? Du måste förstå din publik för att skapa en fängslande berättelse. När du väl har listat ut det är det dags att överväga några faktorer till om du vill påverka.

Var relevant: en bra historia stämmer överens med vad din publik redan tror på och får dem att känna att de kan relatera till dig. Föreställ dig att någon berättar hur de åt lunch med drottningen, vilken ära det var och hur välsignade de kände sig. Jag är säker på att de hade en fantastisk tid, men kommer du att kunna relatera till det och få kontakt med dem baserat på den historien? Antagligen inte.

Gör det minnesvärt: en intressant historia kan räcka för att folk ska trycka på ”gilla”. Även om det som får människor att engagera sig och agera är en meningsfull historia. När du berättar en meningsfull historia kommer du att stanna kvar i din publiks sinne och bygga en stark kontakt med dem.

Var autentisk och förbli sann mot dig själv: dina följare kommer att veta när du är oärlig eller inkonsekvent. Du kommer inte bara att verka opålitlig, utan du riskerar att förlora deras förtroende. Fokusera på äkthet och sanningsenlighet, så kommer du långt.

Visa känslor: när du hör en berättelse och känner en personlig anknytning beror det vanligtvis på att den tilltalar dina sinnen. När du hör en berättelse blir olika delar av din hjärna engagerade. Att berätta historier som utlöser känslor väcker personliga kopplingar.

📝 Min hemläxa till dig:

För ditt nästa Instagram-inlägg, dela en novell med mer än tre meningar. Förklara dina tankar bakom ditt foto eller video eller berätta en liten historia om dig själv så att din publik lär känna dig bättre.

Bra, nu när du vet vad en bra historia består av så kanske du vill veta hur du infogar en berättelse i ditt innehåll?

Visa, berätta inte

Att skapa levande bilder hjälper dina följare att uppleva din berättelse mer detaljerat. Låt oss till exempel säga att du precis har varit på en resa och vill lägga upp en bild om det. Vad sägs om att beskriva dina känslor när du kom dit? Dela hur det kändes att gå barfota på en sandstrand. Beskriv hur solnedgången fick dig att känna. Bjud in dina läsare att uppleva charmen med dig. Använd ett kort citat, eller en känsla som passar atmosfären – ett riktigt bra sätt att skapa stämning och förmedla sina känslor.

Om du är ett varumärke kan du göra detsamma! Prata inte bara om tråkiga fakta och siffror. Ett kraftfullt sätt att berätta din varumärkeshistoria är genom foton av människor som använder dina produkter i den verkliga världen. Dela upplevelsen människor har när de köper och använder produkten och hur det får dem att må. Ta med känslor och mening till det så att en ny kund kan bli exalterad över att köpa din produkt och känna på samma sätt.

Gör det till en serie

Ibland finns det mer i en berättelse än bara ett enkelt inlägg. Om så är fallet, gör en serie av det! Prata lite om din resa varje måndag till exempel och engagera folk så att de inte kan vänta med att lära sig mer om det (som ditt favoritprogram som släpper ett nytt avsnitt varje vecka). Detta skapar inte bara spänning, utan det bygger också en långvarig kontakt med din publik eftersom de kommer att följa din berättelse under lång tid. För alla som är nya på ditt konto kommer de att känna sig uppmuntrade att scrolla igenom din sida för att läsa de tidigare delarna och få hela historien.

Skapa en fotosamling, eller som de kallar det en ”fotodump”

En fotosamling låter dig berätta en historia i bilder. Dela dina höjdpunkter, från, låt oss säga din senaste resa. Istället för att bara lägga upp en bild, samla dina bästa minnen från varje dag och dela dem i ett karusellinlägg. Det gör att du kan dela fler intryck som folk inte skulle ha sett annars.

Dela en historia från det förflutna

Ja jag vet, det verkar vara ute men om du inte har några aktuella spännande historier att berätta, dela helt enkelt en historia från det förflutna. En upplevelse som lärde dig något, en resa som lämnade dig med glada minnen eller kanske en incident som har påverkat eller förändrat ditt liv och gjort dig till den du är idag. Listan är verkligen oändlig, men du ska veta att det alltid finns en historia att berätta.

Jag skulle kunna fortsätta och fortsätta med sätt att berätta en historia men jag tror att du förstår idén nu. Den viktiga delen är att inkludera din publik i din berättelse; det är så du kommer att lyckas. Dina följare är mer än bara ett nummer. De är en del av din gemenskap, så du måste få dem att känna något.

Se till att från och med nu skapa innehåll som din publik kan relatera till. Prata med dem som om de vore dina närmaste vänner, ge regelbundna uppdateringar – allt för att få dem att känna sig involverade i ditt innehåll. Det är det som gör dig oförglömlig.

Xxx Mia

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Mina bästa tips för att måla om hemma
  • Hur ett privatlån kan hjälpa dig att bygga din influencerkarriär
  • Varför kändisar och influencers väljer att samarbeta med nätcasinon
  • Jobba som rörmokare och influencer
  • Renoveringstrender: Så skapar du ett smart och stilrent hem
  • Vad är en Swiftie?
  • Messiah Hallberg
  • Måns Zelmerlöw
  • Sanna Dollan
  • Sigge Eklund
  • Malin Olsson
  • Oliver Ingrosso
  • Camilla Läckberg
  • Lance Hedman Graaf
  • Jessica Almenäs
  • Felix Herngren
  • Jonatan Unge
  • Daria Garipova
  • Linn Ahlborg
  • Sonja Livbom
  • Rosanna Charles
  • Maja Nilsson Lindelöf
  • Sanna Guidetti
  • Lucas Simonsson
  • Satu Nordling Gonzalez

Senaste kommentarer

  1. Greta om Svenska influencers
  2. Susanne om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  3. Bengt Nordström om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  4. Johannes om Livet som en digital nomad 2025
  5. Amalia om Din mentala hälsa spelar roll

Kategorier

  • Blogg
  • Digital nomad
  • Idéer
  • Influencer
  • Instagram
  • Kändisar
  • Samarbeten
  • Tips

Etiketter

Appar Arbeta online Arbetsplats Blogg Böcker Digital nomad Distansarbete Entreprenör Facebook Foto Följare Företag Gemenskap Giveaways Hashtags Hälsa Influencer Inkomst Inlägg Instagram Kontor Kändis Likes Mål Nätverk Pinterest Planering Produkter Reels Relationer Resa Samarbeten SEO Shoutout Skvaller Sociala medier Stories Story takeovers TikTok Varumärken Video Viral Välbefinnande

Sidor

  • Hem
  • Om
  • Integritetspolicy
  • Cookiepolicy
  • Kontakt

Senaste inläggen

  • Mina bästa tips för att måla om hemma
  • Hur ett privatlån kan hjälpa dig att bygga din influencerkarriär
  • Varför kändisar och influencers väljer att samarbeta med nätcasinon
  • Jobba som rörmokare och influencer
  • Renoveringstrender: Så skapar du ett smart och stilrent hem

Senaste kommentarer

  • Greta om Svenska influencers
  • Susanne om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  • Bengt Nordström om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  • Johannes om Livet som en digital nomad 2025
  • Amalia om Din mentala hälsa spelar roll
Copyright © enannansida.se
Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den mest relevanta upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och upprepade besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett kontrollerat samtycke.
Cookie-inställningarAcceptera alla
Hantera samtycke

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA