Hur man hittar det perfekta användarnamnet
Att välja sitt användarnamn på Instagram (även kallat handle) är ett mycket viktigt, men ett svårt val! Det är ett av de första intrycken folk får när de hittar dig på Instagram, och det är det som definierar ditt konto. Eftersom det är den första kontaktpunkten mellan dig och din publik och sätter tonen för din identitet – bör det vara genomtänkt!
I det här blogginlägget vill jag hjälpa dig och ge dig några tips på hur du kan hitta det perfekta användarnamnet på Instagram för dig själv eller ditt varumärke! Ett bra användarnamn kan göra en stor skillnad för ditt kontos tillväxt, så låt oss komma igång och hitta det rätta för dig.
Helst ska ditt användarnamn på Instagram informera andra om vem du är och vad du gör. Det ska representera din varumärkeshistoria och lämna ett bestående intryck, men hur gör du det?
Personligt namn kontra varumärke
För det första så måste du bestämma dig för om du vill gå ut med ditt personliga namn eller med ett varumärke – eller en blandning av båda. Om du är osäker, tänk på hur du dagligen kommer att driva ditt Instagram-konto.
Om du planerar att skapa och bygga ett varumärke som kommer att hålla sig inom en viss nisch, är ett bra alternativ för dig att välja ett varumärke. Du bör helst relatera ditt användarnamn till din nisch, samtidigt som du försöker undvika att stänga av alla andra möjligheter. Du kan använda ord som passar ditt område som gör det lättare för människor att förstå vad du gör.
Att välja ett varumärke kan hjälpa dig att etablera en auktoritet snabbare. Genom att associera ditt varumärke med en bransch hjälper det dig automatiskt att ses som en ”expert”. Rätt namn verkar självklart i efterhand men det är så svårt att tänka på nu, så ge dig själv tid och lägg inte för mycket press på dig själv.
Om fokus för ditt innehåll i första hand ligger på dina aktiviteter och din personliga synvinkel, kan det vara en bra idé att använda ditt eget namn som ditt användarnamn på Instagram. Detta kommer att indikera för dina profilbesökare att de följer någon de kan lära känna och bygger en förbindelse med.
Folk kommer att känna dig vid ditt namn och det kommer att göra det lättare för dem att knyta an till dig. Genom att göra detta kommer du inte att begränsa dig till en viss nisch och du har friheten att lägga till nya specialiteter när som helst. Tänk dock på att ett personligt namn kan göra det svårare för dig att etablera auktoritet och det kommer att ta mer tid för folk att inse vilken nisch du befinner dig i.
Det sista användarnamns alternativet är en kombination av ett personligt namn och ett varumärke för att göra en slags pseudonym. Om du är orolig att ditt namn kan låta för svävande, så försök att kombinera ditt namn med din bransch (eller något som definierar ditt konto).
På så sätt kan människor relatera och få kontakt med dig på en personlig basis men också veta vilken bransch du är i. På så sätt kommer du att ha den personliga kopplingen såväl som upptäckbarheten och trovärdigheten.
Om du har ett användarnamn i åtanke finns det några fler saker att tänka på.
Så ställ dig själv följande frågor:
Är ditt användarnamn tänkvärt?
Tänkvärda användarnamn är mer benägna att det söks efter; detta påverkar direkt dina engagemangsnivåer och antalet följare. Något smart och klämmigt kommer att stanna kvar i folks minne, speciellt om de hör ditt namn för första gången. Jag föreslår också att du håller användarnamnet kort, helst under 15 tecken. Ju kortare det är, desto lättare blir det för folk att lära sig och komma ihåg.
Är ditt användarnamn lätt att läsa och stava?
Användarnamn på Instagram kan innehålla bokstäver, siffror, punkter och understreck; men du kanske inte vill inkludera alla. Ju lättare ditt användarnamn är att läsa och stava till, desto lättare är det att söka på. Undvik också att använda för många understreck och siffror. Det kan se rörigt ut och skapa förvirring, och det kan till och med se oprofessionellt ut.
Är ditt användarnamn fortfarande tillgängligt på andra sociala plattformar?
Jag föreslår att du håller dig konsekvent på alla sociala plattformar. Innan du bestämmer dig för ditt användarnamn på Instagram är det en bra idé att kontrollera om det också är tillgängligt på andra plattformar.
Att hålla ditt användarnamn konsekvent ser inte bara mer professionellt ut, utan det är ett bra sätt att korspromota dina sociala kanaler. Även om du inte planerar att använda de andra kanalerna direkt, så är det ändå alltid en bra idé att säkra dem först.
För att se till att ditt användarnamn är tillgängligt på olika sociala mediekanaler kan du använda Knowem, eller Namecheck, eller Checkusernames, eller helt enkelt söka på ”användarnamn tillgänglighetskontroll” så kommer du att få massor av verktyg som hjälper dig.
Stämmer ditt användarnamn med dina långsiktiga mål?
Kan ditt användarnamn utvecklas över tiden? Kanske är det ett bra namn nu, men vad sägs om 4-5 år? Det är viktigt att ha ett tidlöst användarnamn som inte utesluter andra nischer. Bara för att du inte gör något annat just nu betyder det inte att du aldrig kommer att göra det. Att tänka framåt kan rädda dig från ett varumärkesbyte längre fram, vilket kan skada din upptäckbarhet och påverka dina engagemangsnivåer.
Och med det så avslutar jag detta blogginlägg om att hitta rätt användarnamn på Instagram! Jag vet att det kan vara knepigt och ibland kännas som en hopplös uppgift, men tro mig – du kommer att hitta rätt namn så småningom!
Ett sista tips som jag vill ge dig: när du väl har valt ett användarnamn och byggt en skara följare, då bör du hålla fast vid det namnet. Att välja rätt användarnamn kräver eftertanke och strategi för att hitta det bästa alternativet som passar ditt varumärke.
xxX, Mia