När jag började samarbeta med en del andra på Instagram förstod de flesta inte varför vi skulle vilja jobba ihop eftersom vi var direkta konkurrenter. Vi jobbar inom samma nisch, har samma värderingar och delar i princip en liknande publik. Vad tänkte vi när vi bestämde oss för att inte bara jobba tillsammans utan att faktiskt slå oss ihop och skapa ett samarbete tillsammans?
Istället för att se varandra som konkurrenter insåg vi att om vi gick samman kan vi uppnå mycket mer än vi någonsin kunde ha uppnått på egen hand – under de senaste åren så har vi också lärt oss så mycket av varandra!
Instagram är ett bra ställe att interagera och träffa likasinnade, trots allt så är det en medieplattform. Och det ger dig den perfekta möjligheten att gå samman och samarbeta med andra varumärken och influencers.
Att samarbeta med influencers och varumärken från din nisch kan ge dig mycket gott. När det gäller att sprida medvetenhet om ditt konto och öka ditt engagemang är det mest effektiva sättet att uppnå detta genom att arbeta med likasinnade.
Nu, innan jag fortsätter med varför det är så viktigt att samarbeta med andra människor på Instagram, låt mig bara förklara för dig de olika alternativen som du har när det kommer till ett samarbete. Om du är en influencer (eller strävar efter att bli det) kan du antingen samarbeta med en annan influencer eller så klart med ett varumärke. Och om du är ett varumärke kan du göra detsamma – samarbeta med influencers eller med ett annat varumärke. Så vi har Influencer x Influencer-samarbeten, Influencer x Brand-samarbeten och Brand x Brand-samarbeten.
Oavsett vilken typ av samarbete du bestämmer dig för, så bör det gynna båda sidor. Det är så viktigt vem du samarbetar med, så se till att du har samma värderingar, mål och målgrupp.
Det finns också olika typer av samarbeten, såsom ”giveaways”, ”shoutouts”, ”story takeovers” etc. men för idag vill jag prata om fördelarna med att arbeta med andra människor. Vill du lära dig mer om samarbeten generellt så kan du kolla in mina andra inlägg här på bloggen, där jag lär dig allt du behöver veta om samarbeten och så mycket mer.
Tillbaka till fördelarna med samarbeten. Varför ska du arbeta med andra influencers och varumärken där ute? Det finns många anledningar att utforska samarbeten på Instagram men topp 5 i mina ögon är följande:
De 5 bästa anledningarna till att samarbeta
Lära av varandra
Min främsta anledning till att ni ska samarbeta med andra människor är definitivt för att ni kommer att lära er så mycket av varandra. Nya tips och tricks om hur man tar bilder och videor, olika sätt att redigera sitt innehåll eller kanske det inte ens är relaterat till Instagram utan man lär sig om nya språk, kulturer, hobbyer etc.
Om du ser alla som konkurrenter kommer du att gå miste om så många möjligheter att träffa nya fantastiska människor och få mer kunskap. Och självfallet så kommer du också att kunna skapa fantastiska vänner!
Få nytt innehåll
Varje nytt samarbete är ett utmärkt tillfälle att upptäcka nytt innehåll till dig själv! Inte kan du bara dra nytta av de andra influencernas idéer och erfarenheter utan du kommer med största sannolikhet att få nya idéer själv!
Jag vet inte hur det är med dig, men det är alltid lättare för mig att brainstorma och komma på nya idéer när jag är omgiven av andra människor. De inspirerar mig eller så säger de något som faktiskt väcker en ny tanke i mig.
Nå en ny publik
Anledning nummer tre är att du kommer att kunna nå många nya ögonpar som kan vara intresserade av ditt innehåll och helst börja följa ditt konto. För att du ska få en idé så fick vi båda cirka 10 000 nya följare genom ett Instagram inlägg som vi gjorde tillsammans.
Men som jag nämnde tidigare – det är så viktigt vem du samarbetar med. Om den du jobbar med har liknande innehåll och värderingar är chansen mycket större att denna följare kommer att vara intresserade av ditt konto och följa dig också. Så ju närmare deras intressen ligger dina, desto bättre.
Tänk om jag skulle slå mig ihop med en influencer som vanligtvis bara pratar och skriver om bilar. Även om de har många följare, ett fantastiskt innehåll och ett stort engagemang så skulle det inte vara särskilt fördelaktigt för mig, eftersom deras följare inte skulle bry sig om mitt innehåll.
Öka ditt engagemang
Nästa på listan är anledning nummer fyra! Eftersom ni med största sannolikhet kommer att tagga varandra i era bilder, videor och berättelser, så kommer många att klicka på ert konto om de är intresserade.
Och även om de nu kanske följer dig, så är chansen stor att de fortfarande kommer att engagera sig i ditt innehåll, även om det bara är en gilla- eller kommentar. Så att arbeta med andra influencer är ett bra sätt att öka ditt engagemang!
Många samarbeten involverar också engagerande aktiviteter som en tävling eller giveaway; men jag föreslår inte att du gör för många av dessa eftersom de ofta lockar till sig ”spökkonton” eller följare som kommer att sluta följa dig så snart vinnaren har tillkännagetts.
Även om ditt engagemang kan gå upp för det inlägget så är det inte värt det i längden (det betyder inte att du inte kan delta i några giveaways alls, bara välj dem med omtanke).
Spara pengar
Den sista fördelen, en som du kanske inte har tänkt på ännu, är att du till och med kan spara lite pengar när du samarbetar med andra! Du kan dela upp produktionen och det kan hjälpa dig att nå mål som du vanligtvis skulle få uppnå genom betalda kampanjer.
Uppenbarligen har inte alla inlägg en direkt kostnad, så det här kanske inte gäller för alla samarbeten, men om du är ett varumärke kommer du definitivt att dra nytta av det någon gång.
Som du kan se kan det vara så viktigt och fördelaktigt för dig och din tillväxt att samarbeta med andra influencers, kreatörer och varumärken! Underskatta inte kraften i att samarbeta och nätverka.
Om du vill lägga upp en bild/video eller Reel har du möjlighet att bjuda in någon som en kollaboratör. Om inbjudan accepteras kommer båda era konton att visas i rubriken på inlägget eller ”rullen”. Innehållet kommer sedan att delas med följare av båda era konton. Dessutom kommer ditt inlägg eller din rulle att visas på båda profilrutorna och ha ett delat antal visningar, samma antal gilla-markeringar och kommentarer. Låter inte det fantastiskt?
Jag har faktiskt inte testat den här funktionen än men är superglad över den och kan inte vänta med att testa den! Det kommer att bli bra, särskilt för nyare influencers och konton, eftersom man kommer att kunna nå nya människor och få fler ögon på sig!
xxx Mia