en annan sida logo
Meny
  • Hem
  • Tips
  • Instagram
  • Idéer
  • Digital nomad
  • Samarbeten
  • Kändisar
  • Bloggen
  • Om
  • Kontakt
Meny

Hur en blogg kan öka din närvaro online

Postat 27 april 2024 av Tom

Om du läser det här inlägget är chansen stor att du har övervägt att starta din egen blogg men är osäker på om det är värt det eller om de fortfarande är relevanta nuförtiden.

Tja, låt mig berätta att det kan vara mycket jobb att ha en blogg, men det har så många fördelar och gör det värt ansträngningen. Att blogga kan vara otroligt värdefullt för en mängd olika människor. De tillför värde till läsarna eftersom de ofta svarar på frågor som folk ställer, och andra gånger är de bara roliga att läsa och kan ta tankarna från andra saker.

Oavsett om du är en influenser, har ett företag eller bara tycker om att skriva – är en blogg bra av många olika anledningar. Det hjälper dig att positionera dig själv i din nisch, ger ett otroligt värde för dina läsare och du kan till och med försörja dig på det! Men det är inte allt – här är några av de största anledningarna till varför DU bör börja blogga omedelbart.

Du kan ge värde till din publik

Vi känner alla till kampen med att behöva passa in allt vi vill säga i ett begränsat antal tecken för våra Instagram-inlägg. Ofta räcker det helt enkelt inte till för att verkligen förmedla budskapet eller informationen vi har i åtanke. En blogg låter dig dock leverera så mycket information och värde du vill – direkt till dina läsare. Utan teckenbegränsning kan du skriva ett otroligt informativt inlägg om vilket ämne som helst. Utöver det kommer du också att bygga mer förtroende hos din publik, samtidigt som du etablerar din auktoritet på området, vilket tar oss till nästa punkt.

Det hjälper dig att etablera auktoritet

Att ha en blogg och skriva om ämnen som är relevanta för din publik, etablerar dig som en auktoritet. Låt oss säga att du är en skönhets-influenser (som Mia min flickvän) – du kan prata om trender, nya sminklinjer, produkter som inte är testades på djur och så vidare. Om du har ett företag och säljer badkläder kan du blogga om ekologiska badkläder, rättvisemärkt produktion eller till och med om de vackraste stränderna runt om i världen. Oavsett vad du vill skriva om kommer du att kunna visa kunskap om din nisch och visa att folk kan komma till dig för att få råd. Att blogga om ett ämne där du skulle vilja bli sedd som expert kan visa dina läsare, potentiella arbetsgivare och ditt nätverk att du är skicklig, passionerad och kunnig.

Du kan berätta din historia

Genom att blogga kan du berätta din historia som du vill, utan att vara beroende av någon annan. När du skriver om ett ämne av ditt eget intresse kan du bestämma hur du ska gestalta en berättelse, vilken information som ska inkluderas och vilken information som ska uteslutas. Du kan berätta din personliga historia i detalj, dela dina erfarenheter och diskutera allt du inte känner för att dela med dig av på sociala medier. Ju mer personlig du blir, desto lättare blir det för dina läsare att skapa en koppling och lita på dig mer.

Blogginlägg varar för evigt

En annan stor fördel med att ha en blogg är att de kan vara för evigt. Tänk på det så här: livslängden för ditt Instagram-inlägg är cirka 48 timmar. Det betyder att efter två dagar är det osannolikt att du kommer att se ytterligare engagemang i det inlägget. Och när du väl lägger upp mer och mer innehåll, kommer det ena efter det andra inlägget bara att försvinna med tiden och det blir så småningom ”irrelevant”. En blogg å andra sidan har en ökad livslängd. Även om du postade något för några veckor eller år sedan, kommer det fortfarande att vara lätt att hitta det och kan till och med locka nya läsare! Om det görs på rätt sätt kan ett enskilt blogginlägg vara något som ständigt driver nya läsare och prenumeranter till din webbplats under många år framöver.

Din blogg är faktiskt din

Kommer du ihåg den stora kraschen på Instagram, Facebook och WhatsApp för några år sedan? På ett ögonblick så var allt borta. Som tur var det bara för några timmar, men tänk om det försvann för gott. Vad har du då kvar? Ingenting; inget konto, inga följare. Du måste börja om helt från början. Att enbart förlita sig på sociala medieplattformar för att få kontakt med din publik kan vara riskabelt. En blogg å andra sidan har inte det här problemet med eftersom din blogg alltid kommer att vara din. Du bestämmer om du vill ta bort den eller inte och förlitar dig inte på någon tredjepartsapplikation som du inte har kontroll över.

Bygg din e-postlista

Att ha en blogg gör att du enkelt kan skapa en e-postlista. Om du inte redan vet vad en e-postlista är och hur du kan bygga en – så låt mig förklara det snabbt för dig.

Har du någonsin prenumererat på ett nyhetsbrev via e-post från en webbplats för att få e-postmeddelanden varje vecka eller ladda ner en gratis mall till exempel? Då är du på e-postlistan för den specifika webbplatsen. Enkelt uttryckt hänvisar en e-postlista till de prenumeranter som en webbplats eller ett företag har – det är i princip ”e-postlistan” eller ”prenumerantlistan”. Du kan se prenumeranter på din e-postlista som dina största fans. Det är de som känner, gillar och litar mest på dig och ditt innehåll och inte vill missa något av det!

Även om du kan använda sociala medier för att bygga din e-postlista, kommer en blogg att vara ett effektivare sätt att få folk att faktiskt prenumerera. Om du konsekvent levererar bra innehåll på din blogg och dina läsare tycker om det, är chansen stor att de skulle vilja se mer av samma sak.

Speciellt för företag kan en blogg vara supernyttig eftersom den låter dig nå en bredare publik. Sökmotorer föredrar webbplatser som levererar regelbundet blogginnehåll av hög kvalitet och kommer att belöna dig för det med högre sökmotorranking i de ämnen du bloggar om. Om du inte vet vad jag menar, är sökmotorranking de sidor som Google visar när du letar efter något speciellt. När du ”googlar” något visas de mest relevanta resultaten först; detta kan påverkas av något som kallas sökmotoroptimering (SEO).

Den har potential för självtillväxt

Mängden saker du lär dig som bloggare är oändlig. Jag hade inte riktigt tänkt på det tidigare, men när man väl startar en blogg inser man att man sakta blir en mästare på allt. Detta kan verka skrämmande, men faktiskt är det jättekul och det ger dig enorma möjligheter att lära dig nya färdigheter. Oavsett om det bara är att redigera bilder eller ändra estetiken på din blogg genom att använda grundläggande kodning; så kommer du att lära dig mycket grundläggande, men värdefull information om den teknologiska tidsåldern vi lever i. Sociala medier, SEO-skrivande, bildformatering, copywriting – det här är alla grundläggande färdigheter du kan skaffa dig under de första veckorna efter att du startar din blogg.

Men det är inte allt! Det är mycket mer än att lära sig nya färdigheter och få ett nyvunnet självförtroende från att starta och utveckla ett framgångsrikt onlineföretag. Det lär dig att vara mer tålmodig, mer motståndskraftig, ta risker, jaga efter det du vill, sätta upp mål, hantera din tid och vara anpassningsbar.

Det finns en potentiell ekonomisk vinst

Den sista fördelen med att ha en blogg är att du potentiellt kan tjäna pengar på den! Nu finns det faktiskt tre olika sätt du kan tjäna pengar genom bloggar. För det första kan du skapa en direkt inkomst genom att tillåta annonsering på din bloggsida. Om ett varumärke ser att du får många besökare och läsare kan de vara intresserade av att ha sin annons på den och du kan ta betalt för det! Ju fler läsare du har, desto mer kan du begära.

Det andra sättet är att utnyttja varumärkessamarbeten genom din blogg. Varumärken älskar en framgångsrik blogg och en blomstrande e-postlista. Du kan förvandla ett litet samarbete till ett mycket större genom att lägga till en produkt som ett sponsrat blogginlägg och så småningom marknadsföring på din e-postlista.

Slutligen, om du har dina egna produkter kan du alltid marknadsföra dessa via din blogg genom att ge mer information och svara på vanliga frågor. Det kommer inte bara att vara bra för människor som redan känner till dina produkter, utan också för nya människor att hitta dem – återigen genom SEO.

Detta avslutar dagens inlägg om de främsta anledningarna till varför du borde ha en blogg! Att äga en blogg kommer att bidra till att höja nivån på din innehållsmarknadsföringsstrategi, så om du funderar på att starta en blogg, så uppmuntrar jag dig verkligen att sluta tänka på det och börja med det direkt. Det kommer nästan säkert att vara ett av de bästa besluten i ditt liv!

Skål, Tom

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Mina bästa tips för att måla om hemma
  • Hur ett privatlån kan hjälpa dig att bygga din influencerkarriär
  • Varför kändisar och influencers väljer att samarbeta med nätcasinon
  • Jobba som rörmokare och influencer
  • Renoveringstrender: Så skapar du ett smart och stilrent hem
  • Vad är en Swiftie?
  • Messiah Hallberg
  • Måns Zelmerlöw
  • Sanna Dollan
  • Sigge Eklund
  • Malin Olsson
  • Oliver Ingrosso
  • Camilla Läckberg
  • Lance Hedman Graaf
  • Jessica Almenäs
  • Felix Herngren
  • Jonatan Unge
  • Daria Garipova
  • Linn Ahlborg
  • Sonja Livbom
  • Rosanna Charles
  • Maja Nilsson Lindelöf
  • Sanna Guidetti
  • Lucas Simonsson
  • Satu Nordling Gonzalez

Senaste kommentarer

  1. Greta om Svenska influencers
  2. Susanne om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  3. Bengt Nordström om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  4. Johannes om Livet som en digital nomad 2025
  5. Amalia om Din mentala hälsa spelar roll

Kategorier

  • Blogg
  • Digital nomad
  • Idéer
  • Influencer
  • Instagram
  • Kändisar
  • Samarbeten
  • Tips

Etiketter

Appar Arbeta online Arbetsplats Blogg Böcker Digital nomad Distansarbete Entreprenör Facebook Foto Följare Företag Gemenskap Giveaways Hashtags Hälsa Influencer Inkomst Inlägg Instagram Kontor Kändis Likes Mål Nätverk Pinterest Planering Produkter Reels Relationer Resa Samarbeten SEO Shoutout Skvaller Sociala medier Stories Story takeovers TikTok Varumärken Video Viral Välbefinnande

Sidor

  • Hem
  • Om
  • Integritetspolicy
  • Cookiepolicy
  • Kontakt

Senaste inläggen

  • Mina bästa tips för att måla om hemma
  • Hur ett privatlån kan hjälpa dig att bygga din influencerkarriär
  • Varför kändisar och influencers väljer att samarbeta med nätcasinon
  • Jobba som rörmokare och influencer
  • Renoveringstrender: Så skapar du ett smart och stilrent hem

Senaste kommentarer

  • Greta om Svenska influencers
  • Susanne om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  • Bengt Nordström om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  • Johannes om Livet som en digital nomad 2025
  • Amalia om Din mentala hälsa spelar roll
Copyright © enannansida.se
Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den mest relevanta upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och upprepade besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett kontrollerat samtycke.
Cookie-inställningarAcceptera alla
Hantera samtycke

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA