Allt du behöver veta om Instagram-algoritmen
”Algoritmen är emot mig”, ”oavsett vad jag gör, så visas mitt innehåll inte i flödet”, ”varför minskar algoritmen min räckvidd?”
De flesta tror att det finns den här hemliga, kryptiska koden för att knäcka Instagram, och om saker och ting inte fungerar, så måste algoritmen hata dem! I verkligheten så har algoritmen inte några favoriter, det är bara maskininlärning; som ständigt utvecklas baserat på användardata. Eftersom det ständigt utvecklas så måste vi utvecklas med det, särskilt om vi vill växa våra gemenskaper och fortsätta att se till att vårt innehåll når rätt personer.
Vad är Instagram-algoritmen till för?
Instagram-algoritmens slutmål är att hålla oss på appen så länge som möjligt. Det bästa sättet att uppnå detta är genom att hitta innehåll som vi älskar och sedan placera det mitt framför oss. Algoritmen försöker visa dig vad DU vill se mest. Den kommer alltid att prioritera innehåll från konton som du tidigare visat intresse för.
Men hur vet algoritmen vad du är intresserad av? Tja, den spårar ständigt några viktiga saker. Det första algoritmen tittar på är vem du följer och hur du interagerar med dem. Gillar du, kommenterar och delar du, eller är du en tyst scroller? Den bedömer vilken typ av innehåll du gillar genom att kategorisera innehållet du interagerar mest med. Den vet till exempel om du gillar mode, resor, sport eller skönhet genom att helt enkelt skanna innehållet och spåra hashtags.
Därefter spårar algoritmen frekvensen av engagemang med ett visst innehåll och konton. Om ditt engagemang med ett konto börjar avta, är det mindre sannolikt att du vill se det kontot. Har du någonsin tänkt på ett konto en dag och insett att du inte har sett det på evigheter? Det har vi definitivt, och anledningen till att detta händer är att med tiden försvann vårt intresse för det kontot gradvis, tills Instagram antog att vi inte var intresserade längre. Den tar även hänsyn till vem du söker efter i sökmenyn och vilka konton du skickar meddelanden till.
Hur kan du få algoritmen att fungera till din fördel?
Algoritmen förändras hela tiden, eftersom plattformen försöker att kontinuerligt leverera relevant innehåll till sina användare för att behålla dem på appen så länge som möjligt. Det kan vara en kamp att hänga med i den ständiga utvecklingen, men istället för att berätta hur du ska slå Instagram-algoritmen vill vi att du ska förstå hur det fungerar. Vi kommer att förklara hur du kan använda dig av det, så att du kan utnyttja det till din fördel!
Skapa intresse för att uppmuntra engagemang
Det enklaste sättet för algoritmen att veta om ditt innehåll är intressant för användare är genom att spåra mängden kommentarer, gilla-markeringar, delningar, sparade eller visningar det har. Lägg upp innehåll som uppmuntrar till engagemang, skriv bildtexter om genomtänkta ämnen och starta en meningsfull konversation. Svara på så många kommentarer du kan och detta kommer att uppmuntra till ytterligare kommentarer längre fram.
Fokusera på autentiskt engagemang
Instagram vill visa dig innehåll från de människor du bryr dig mest om – främst din familj och dina vänner. Vem kontaktar du regelbundet, vem skickar du ofta meddelanden till och vem söker du efter? Istället för att slösa energi på Instagram-algoritmhack som kanske bara ger dig kortsiktiga resultat, fokusera på de kontakter du bygger med din publik. Se till att du svarar på direktmeddelanden och kommentarer på dina inlägg, eftersom ju mer du interagerar med dina följare, desto bättre!
Håll dig konsekvent
Algoritmen kommer inte att visa dig innehåll som du bara engagerar dig med då och då. För att algoritmen ska bli övertygad om att du är den sida som din publik letar efter så är det extremt viktigt att ha konsekventa interaktioner med din publik. Låt oss glömma algoritmen för ett ögonblick och fundera över hur du får vänner i verkligheten. Ju mer tid du tillbringar med människor, desto närmare kommer du och desto mer knuten till dem känner du dig. När vänner tillbringar mindre tid med varandra så börjar banden blekna. Det är också så Instagram fungerar.
Ha en tydligt definierad nisch
Särskilt när du börjar, se till att du fokuserar på att publicera innehåll som är relevant för din nisch. Om du är konsekvent kommer algoritmen att börja dela ditt innehåll med personer som är intresserade av din nisch, eller ämnet du fokuserar på. När du väl har utvecklat en stark och lojal skara följare kommer du att ha en större frihet att förgrena dig till annat innehåll utan att det påverkar ditt engagemang eller tillväxt
Omfamna de senaste funktionerna
Instagram förändras ständigt, och din strategi måste förändras med den. Algoritmen tenderar att dela innehåll från sina nyare funktioner för att uppmuntra användare att använda dessa funktioner. Det är därför viktigt att närhelst Instagram släpper en ny funktion, så bör du vara en av de första som börjar använda den! Reels (och videoinnehåll i allmänhet) är en stor hit för tillfället och algoritmen prioriterar säkert dessa videor framför andra.
Var aktiv på Stories
Instagram Stories som visas först i en användares flöde kommer från de konton de använder mest. Kommentarer, gilla-markeringar och DM:s räknas alla mot din plats i en användares flöde, och när användaren engagerar sig i dina Stories skapar den en feedbackloop som bekräftar användarnas intresse för ditt konto.
Inlägg vid de bästa tidpunkterna för din publik
Detta kan vara sunt förnuft men vi har också haft fel tidigare. Det är viktigt att kontrollera din analys för att ta reda på var majoriteten av din publik kommer ifrån så att du kan göra inlägg vid en tidpunkt då de är som mest aktiva på Instagram. Om du gör ett inlägg när alla sover, kommer algoritmen att anta att ditt innehåll inte är så intressant eftersom det får mindre uppmärksamhet.
Hemligheten är: Det finns ingen hemlighet
Det finns ingen hemlig, kryptisk kod för att knäcka Instagram. Instagram-algoritmen har inga favoriter. För att uttrycka det enkelt, maskininlärning förbättrar kontinuerligt användarupplevelsen, baserat på användardata. Det är så kraftfullt (och korrekt), eftersom det har samlat så mycket användardata för att mata algoritmen exakt. Instagram kommer alltid att prioritera användaren, och titta på vad användaren interagerar med.
Anledningen till att vi tror att vi har kunnat fortsätta växa under åren och bibehålla en hög nivå av engagemang med vår publik, var för att vi fokuserade på: DIG – vår gemenskap. Vi lyssnar, försöker förstå din kamp och hjälper dig så mycket vi kan. Det är som en familj där vi har vuxit ihop, och vi uppskattar det förtroende och det engagemang vi får från dig. I slutändan handlar det om att bygga meningsfulla relationer med människorna bakom dessa skärmar.
”Äkthet och transparens är nyckeln till att bygga ett hållbart engagemang på Instagram”, säger Instagram Creators-kontot, ”att försöka lura systemet kan ge en kortsiktig fördel, men det är inte ett recept för framgång på lång sikt… Så se till att du skapar innehåll som håller dina följare och gemenskap engagerade och ständigt kommer tillbaka för mer!”
Tom