en annan sida logo
Meny
  • Hem
  • Tips
  • Instagram
  • Idéer
  • Digital nomad
  • Samarbeten
  • Kändisar
  • Bloggen
  • Om
  • Kontakt
Meny

Hur Instagram-algoritmen fungerar

Postat 4 maj 20244 maj 2024 av Tom

Allt du behöver veta om Instagram-algoritmen

”Algoritmen är emot mig”, ”oavsett vad jag gör, så visas mitt innehåll inte i flödet”, ”varför minskar algoritmen min räckvidd?”

De flesta tror att det finns den här hemliga, kryptiska koden för att knäcka Instagram, och om saker och ting inte fungerar, så måste algoritmen hata dem! I verkligheten så har algoritmen inte några favoriter, det är bara maskininlärning; som ständigt utvecklas baserat på användardata. Eftersom det ständigt utvecklas så måste vi utvecklas med det, särskilt om vi vill växa våra gemenskaper och fortsätta att se till att vårt innehåll når rätt personer.

Vad är Instagram-algoritmen till för?

Instagram-algoritmens slutmål är att hålla oss på appen så länge som möjligt. Det bästa sättet att uppnå detta är genom att hitta innehåll som vi älskar och sedan placera det mitt framför oss. Algoritmen försöker visa dig vad DU vill se mest. Den kommer alltid att prioritera innehåll från konton som du tidigare visat intresse för.

Men hur vet algoritmen vad du är intresserad av? Tja, den spårar ständigt några viktiga saker. Det första algoritmen tittar på är vem du följer och hur du interagerar med dem. Gillar du, kommenterar och delar du, eller är du en tyst scroller? Den bedömer vilken typ av innehåll du gillar genom att kategorisera innehållet du interagerar mest med. Den vet till exempel om du gillar mode, resor, sport eller skönhet genom att helt enkelt skanna innehållet och spåra hashtags.

Därefter spårar algoritmen frekvensen av engagemang med ett visst innehåll och konton. Om ditt engagemang med ett konto börjar avta, är det mindre sannolikt att du vill se det kontot. Har du någonsin tänkt på ett konto en dag och insett att du inte har sett det på evigheter? Det har vi definitivt, och anledningen till att detta händer är att med tiden försvann vårt intresse för det kontot gradvis, tills Instagram antog att vi inte var intresserade längre. Den tar även hänsyn till vem du söker efter i sökmenyn och vilka konton du skickar meddelanden till.

Hur kan du få algoritmen att fungera till din fördel?

Algoritmen förändras hela tiden, eftersom plattformen försöker att kontinuerligt leverera relevant innehåll till sina användare för att behålla dem på appen så länge som möjligt. Det kan vara en kamp att hänga med i den ständiga utvecklingen, men istället för att berätta hur du ska slå Instagram-algoritmen vill vi att du ska förstå hur det fungerar. Vi kommer att förklara hur du kan använda dig av det, så att du kan utnyttja det till din fördel!

Skapa intresse för att uppmuntra engagemang

Det enklaste sättet för algoritmen att veta om ditt innehåll är intressant för användare är genom att spåra mängden kommentarer, gilla-markeringar, delningar, sparade eller visningar det har. Lägg upp innehåll som uppmuntrar till engagemang, skriv bildtexter om genomtänkta ämnen och starta en meningsfull konversation. Svara på så många kommentarer du kan och detta kommer att uppmuntra till ytterligare kommentarer längre fram.

Fokusera på autentiskt engagemang

Instagram vill visa dig innehåll från de människor du bryr dig mest om – främst din familj och dina vänner. Vem kontaktar du regelbundet, vem skickar du ofta meddelanden till och vem söker du efter? Istället för att slösa energi på Instagram-algoritmhack som kanske bara ger dig kortsiktiga resultat, fokusera på de kontakter du bygger med din publik. Se till att du svarar på direktmeddelanden och kommentarer på dina inlägg, eftersom ju mer du interagerar med dina följare, desto bättre!

Håll dig konsekvent

Algoritmen kommer inte att visa dig innehåll som du bara engagerar dig med då och då. För att algoritmen ska bli övertygad om att du är den sida som din publik letar efter så är det extremt viktigt att ha konsekventa interaktioner med din publik. Låt oss glömma algoritmen för ett ögonblick och fundera över hur du får vänner i verkligheten. Ju mer tid du tillbringar med människor, desto närmare kommer du och desto mer knuten till dem känner du dig. När vänner tillbringar mindre tid med varandra så börjar banden blekna. Det är också så Instagram fungerar.

Ha en tydligt definierad nisch

Särskilt när du börjar, se till att du fokuserar på att publicera innehåll som är relevant för din nisch. Om du är konsekvent kommer algoritmen att börja dela ditt innehåll med personer som är intresserade av din nisch, eller ämnet du fokuserar på. När du väl har utvecklat en stark och lojal skara följare kommer du att ha en större frihet att förgrena dig till annat innehåll utan att det påverkar ditt engagemang eller tillväxt

Omfamna de senaste funktionerna

Instagram förändras ständigt, och din strategi måste förändras med den. Algoritmen tenderar att dela innehåll från sina nyare funktioner för att uppmuntra användare att använda dessa funktioner. Det är därför viktigt att närhelst Instagram släpper en ny funktion, så bör du vara en av de första som börjar använda den! Reels (och videoinnehåll i allmänhet) är en stor hit för tillfället och algoritmen prioriterar säkert dessa videor framför andra.

Var aktiv på Stories

Instagram Stories som visas först i en användares flöde kommer från de konton de använder mest. Kommentarer, gilla-markeringar och DM:s räknas alla mot din plats i en användares flöde, och när användaren engagerar sig i dina Stories skapar den en feedbackloop som bekräftar användarnas intresse för ditt konto.

Inlägg vid de bästa tidpunkterna för din publik

Detta kan vara sunt förnuft men vi har också haft fel tidigare. Det är viktigt att kontrollera din analys för att ta reda på var majoriteten av din publik kommer ifrån så att du kan göra inlägg vid en tidpunkt då de är som mest aktiva på Instagram. Om du gör ett inlägg när alla sover, kommer algoritmen att anta att ditt innehåll inte är så intressant eftersom det får mindre uppmärksamhet.

Hemligheten är: Det finns ingen hemlighet

Det finns ingen hemlig, kryptisk kod för att knäcka Instagram. Instagram-algoritmen har inga favoriter. För att uttrycka det enkelt, maskininlärning förbättrar kontinuerligt användarupplevelsen, baserat på användardata. Det är så kraftfullt (och korrekt), eftersom det har samlat så mycket användardata för att mata algoritmen exakt. Instagram kommer alltid att prioritera användaren, och titta på vad användaren interagerar med.

Anledningen till att vi tror att vi har kunnat fortsätta växa under åren och bibehålla en hög nivå av engagemang med vår publik, var för att vi fokuserade på: DIG – vår gemenskap. Vi lyssnar, försöker förstå din kamp och hjälper dig så mycket vi kan. Det är som en familj där vi har vuxit ihop, och vi uppskattar det förtroende och det engagemang vi får från dig. I slutändan handlar det om att bygga meningsfulla relationer med människorna bakom dessa skärmar.

”Äkthet och transparens är nyckeln till att bygga ett hållbart engagemang på Instagram”, säger Instagram Creators-kontot, ”att försöka lura systemet kan ge en kortsiktig fördel, men det är inte ett recept för framgång på lång sikt… Så se till att du skapar innehåll som håller dina följare och gemenskap engagerade och ständigt kommer tillbaka för mer!”

Tom

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Renoveringstrender: Så skapar du ett smart och stilrent hem
  • Vad är en Swiftie?
  • Messiah Hallberg
  • Måns Zelmerlöw
  • Sanna Dollan
  • Sigge Eklund
  • Malin Olsson
  • Oliver Ingrosso
  • Camilla Läckberg
  • Lance Hedman Graaf
  • Jessica Almenäs
  • Felix Herngren
  • Jonatan Unge
  • Daria Garipova
  • Linn Ahlborg
  • Sonja Livbom
  • Rosanna Charles
  • Maja Nilsson Lindelöf
  • Sanna Guidetti
  • Lucas Simonsson
  • Satu Nordling Gonzalez
  • Mia Parnevik
  • Janni Delér
  • Sanne Alexandra
  • Molly Rustas

Senaste kommentarer

  1. Greta om Svenska influencers
  2. Susanne om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  3. Bengt Nordström om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  4. Johannes om Livet som en digital nomad 2025
  5. Amalia om Din mentala hälsa spelar roll

Kategorier

  • Blogg
  • Digital nomad
  • Idéer
  • Influencer
  • Instagram
  • Kändisar
  • Samarbeten
  • Tips

Etiketter

Appar Arbeta online Arbetsplats Blogg Böcker Digital nomad Distansarbete Entreprenör Facebook Foto Följare Företag Gemenskap Giveaways Hashtags Hälsa Influencer Inkomst Inlägg Instagram Kontor Kändis Likes Mål Nätverk Pinterest Planering Produkter Reels Relationer Resa Samarbeten SEO Shoutout Skvaller Sociala medier Stories Story takeovers TikTok Varumärken Video Viral Välbefinnande

Sidor

  • Hem
  • Om
  • Integritetspolicy
  • Cookiepolicy
  • Kontakt

Senaste inläggen

  • Renoveringstrender: Så skapar du ett smart och stilrent hem
  • Vad är en Swiftie?
  • Messiah Hallberg
  • Måns Zelmerlöw
  • Sanna Dollan

Senaste kommentarer

  • Greta om Svenska influencers
  • Susanne om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  • Bengt Nordström om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  • Johannes om Livet som en digital nomad 2025
  • Amalia om Din mentala hälsa spelar roll
Copyright © enannansida.se
Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den mest relevanta upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och upprepade besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett kontrollerat samtycke.
Cookie-inställningarAcceptera alla
Hantera samtycke

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA