en annan sida logo
Meny
  • Hem
  • Tips
  • Instagram
  • Idéer
  • Digital nomad
  • Samarbeten
  • Kändisar
  • Bloggen
  • Om
  • Kontakt
Meny

5 sätt att få kontakt med din publik

Postat 14 juli 2024 av Mia

Vad är din största drivkraft när det kommer till att växa ett konto på sociala medier? Att ha många följare? För att få många likes? Eller kanske för att ha de snyggaste bilderna? När det gäller värde för dig själv och andra spelar ingen av dessa saker egentligen någon roll! Det enda som verkligen betyder något och det som kommer att leda till framgång och uppfyllelse du bara kan drömma om är GEMENSKAP. Och för att bygga en lojal gemenskap måste du skapa en koppling med dem. Men hur gör man det om man bara är ”en person bakom skärmen” för dem, någon de aldrig träffat i verkligheten?

Vi vet att det är frustrerande om dina inlägg inte får något engagemang, du inte får några svar i din frågelåda och de enda personer som verkligen når ut till dig är personerna nära dig. Det kan vara väldigt nedslående och ibland kan det kännas som att du bara pratar med en vägg. Men oroa dig inte, så här börjar det för alla. Vi vill hjälpa dig att förändra spelet och bygga en kontakt med din publik som ger verklig glädje.

Innan vi delar med oss av några tips om hur du skapar en kontakt med din publik bör du reflektera över dig själv först. Varför tror du att det är så att du inte har kunnat få kontakt med dem? Är du kanske inte tillräckligt konsekvent? Eller så kanske du är för fokuserad på att skapa innehåll för att bli en auktoritet att du glömmer grunden för all kommunikation: att bygga en relation.

Det är viktigt att du inte glömmer vad du gör detta för, vad din vision är och viktigast av allt varför ditt innehåll är värt uppmärksamheten. Auktoritet är något du kommer att uppnå efter att ha bevisat för din publik att du vet vad du pratar om och att du bryr dig om att ge dem värde.

Nu, även om det inte finns någon modell som passar alla för att få kontakt med människor, så finns det 5 avgörande steg som hjälper dig att bygga en relation med dina följare. Så låt oss ta en titt.

Var äkta och kreativ

Det finns så mycket innehåll som läggs ut dagligen på Instagram att det kan vara svårt att ta sig igenom bruset. Instagram har blivit en mycket populär social medieplattform med miljontals människor som delar innehåll, varför det är viktigare än någonsin att vara äkta och kreativ med innehåll du delar.

Annars blir det svårt att bygga en stark gemenskap som verkligen älskar det du gör. Det blir lättare att skapa en koppling till din publik om de kan få relation med innehållet du delar. Och även om du tänker ”ingen vet hur jag känner” eller ”ingen har gått igenom det här”, kan du vara säker på att sannolikheten är högre att andra har upplevt något liknande än att du är ensam. Att göra ett genuint uttalande med innehållet du delar kan leda till mer framgång än att försöka passa in i massans förväntningar.

Var tillgänglig

Ett av de viktigaste sätten att få kontakt med din publik är kanske att vara redo att interagera, hela tiden. Ju snabbare du svarar och ju mer du använder möjligheten att engagera dig, desto bättre. Att göra dig tillgänglig för din gemenskap är en form av att visa att de är en prioritet för dig. Den uppmärksamhet du ger visar hur mycket du bryr dig, som med allt i livet. Instagram stories kan vara ett bra sätt att interagera med din publik, du kan använda swipe ups, omröstningar, frågor och svarsrutor.

Och glöm aldrig att svara på alla dina DM:s och kommentarer. Även om vi får tusentals kommentarer under våra bilder och hundratals meddelanden varje dag tar vi oss fortfarande tid att svara på varenda en av dem eller åtminstone så gör vi vårt bästa. Och jag tror att det här har varit en stor del av varför vi har kunnat komma så långt.

Använd rätt ord

På Instagram är konversationerna mer ”direkta” och ”enkla” än den typ av småprat du kan ha i verkliga livet. Kanske beror det på att du inte nödvändigtvis ser personen mitt emot dig eller helt enkelt för att du har en begränsad mängd tid och möjlighet att uttrycka dig. Det är därför det är superviktigt för dig att tänka på vad du säger och hur det kommer fram online, speciellt om du precis har börjat bygga upp din gemenskap.

Följare kan känna sig attackerade snabbare och har inga problem med att uttrycka sin åsikt. Så länge dina följare inte känner dig så väl bör du vara försiktig med vad du säger och se till att du uttrycker dig tydligt. Naturligtvis vill vi att du ska vara trogen dig själv och dina övertygelser, men se bara till att du inte lämnar utrymme för misstolkningar.

Storytelling

Den bästa strategin för att få kontakt med människor är att dela berättelser. ”Storytelling” är det som får berättelser att spridas. Det ligger i vår mänskliga natur att kommunicera. Vi kan memorera berättelser bättre än något annat. Att berätta betyder också att lyssna. Försök att förstå vad din publik går igenom och vad som berör dem för att förstärka ditt budskap och återkoppla.

Dina berättelser ska alltid ha en början, ett mitt och slut. Hoppa inte från ämne till ämne och lämna tomrum under din dag. Dina följare kommer att bli förvirrade och tappa intresset för vad du har att säga, helt enkelt för att de känner sig utanför eller för att de inte kan hänga med. Om du vill lära dig mer om detta ämne, kolla in vårt blogginlägg om bra berättande!

Berätta din historia

Slutligen bör du också berätta DIN historia. Förutom att bygga berättelser om ämnen i din nisch, ta lite tid på att berätta din egen historia. Låt dina följare lära känna dig – den riktiga du. Människor dras till att få kontakt med berättelser; vi har varit så sedan vår barndom! Det är inte konstigt varför dina föräldrar brukade läsa godnattsagor för dig!

Dra nytta av detta och berätta mer om dig för din gemenskap; var du kom ifrån, vad du tycker om i livet men också vad du ogillar. Visa att du också gör misstag och att du också har saker att lära dig. Det gör att din publik kan identifiera sig med dig.

Och det sammanfattar de 5 viktigaste stegen för att skapa en kontakt med din publik. Inget av dessa steg är svårt att bemästra, i själva verket är de redan så enkla att de ofta förbises. Men du kommer att se att genom att följa dem kommer din gemenskap att växa dig närmare dag för dag. Ge det ett försök och håll dig konsekvent – du kommer att se att det snabbt kommer att löna sig.

Kärlek, Mia

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Mina bästa tips för att måla om hemma
  • Hur ett privatlån kan hjälpa dig att bygga din influencerkarriär
  • Varför kändisar och influencers väljer att samarbeta med nätcasinon
  • Jobba som rörmokare och influencer
  • Renoveringstrender: Så skapar du ett smart och stilrent hem
  • Vad är en Swiftie?
  • Messiah Hallberg
  • Måns Zelmerlöw
  • Sanna Dollan
  • Sigge Eklund
  • Malin Olsson
  • Oliver Ingrosso
  • Camilla Läckberg
  • Lance Hedman Graaf
  • Jessica Almenäs
  • Felix Herngren
  • Jonatan Unge
  • Daria Garipova
  • Linn Ahlborg
  • Sonja Livbom
  • Rosanna Charles
  • Maja Nilsson Lindelöf
  • Sanna Guidetti
  • Lucas Simonsson
  • Satu Nordling Gonzalez

Senaste kommentarer

  1. Greta om Svenska influencers
  2. Susanne om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  3. Bengt Nordström om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  4. Johannes om Livet som en digital nomad 2025
  5. Amalia om Din mentala hälsa spelar roll

Kategorier

  • Blogg
  • Digital nomad
  • Idéer
  • Influencer
  • Instagram
  • Kändisar
  • Samarbeten
  • Tips

Etiketter

Appar Arbeta online Arbetsplats Blogg Böcker Digital nomad Distansarbete Entreprenör Facebook Foto Följare Företag Gemenskap Giveaways Hashtags Hälsa Influencer Inkomst Inlägg Instagram Kontor Kändis Likes Mål Nätverk Pinterest Planering Produkter Reels Relationer Resa Samarbeten SEO Shoutout Skvaller Sociala medier Stories Story takeovers TikTok Varumärken Video Viral Välbefinnande

Sidor

  • Hem
  • Om
  • Integritetspolicy
  • Cookiepolicy
  • Kontakt

Senaste inläggen

  • Mina bästa tips för att måla om hemma
  • Hur ett privatlån kan hjälpa dig att bygga din influencerkarriär
  • Varför kändisar och influencers väljer att samarbeta med nätcasinon
  • Jobba som rörmokare och influencer
  • Renoveringstrender: Så skapar du ett smart och stilrent hem

Senaste kommentarer

  • Greta om Svenska influencers
  • Susanne om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  • Bengt Nordström om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  • Johannes om Livet som en digital nomad 2025
  • Amalia om Din mentala hälsa spelar roll
Copyright © enannansida.se
Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den mest relevanta upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och upprepade besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett kontrollerat samtycke.
Cookie-inställningarAcceptera alla
Hantera samtycke

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA