Om du har ett varumärke och vill sälja din produkt eller tjänst online, då har du förmodligen funderat på influenser marknadsföring. Vid det här laget är jag säker på att du är bekant med dess kraft och vad den kan betyda för ditt varumärke eller företags tillväxt. I dagens digitala värld kan innehållsskapare av sociala medier med nischade målgrupper erbjuda ett stort värde för ditt varumärke eftersom de har tillgång till och inflytande på din potentiella marknad.
Influenser-marknadsföring har blivit ett av de mest framgångsrika sätten för ett varumärke att nå en relevant målgrupp och samtidigt öka försäljningen och engagemanget.
Den här strategin är inte begränsad till småföretagare – stora varumärken som hotell utnyttjar den också eftersom de ser hur kraftfulla sociala medier kan vara. Eftersom influenser marknadsföring fortsätter att öka i popularitet är det inte konstigt att den tar över traditionella metoder för marknadsföring och reklam. Faktum är att influenserbranschen kommer att vara värd mer än 15 miljarder dollar år 2022 – kan du tänka dig det!?
Men hur vet du vilken influenser du ska nå ut till? Du vill uppenbarligen inte jobba med vem som helst. De måste passa ditt varumärke, matcha dina värderingar och viktigast av allt ha följare som kan vara intresserade av din produkt eller tjänst.
Nu kanske du tänker, ”varför inte bara jobba med den influenser som har flest följare?” Tja, för att svara på den frågan så måste du först identifiera ditt marknadsföringsmål. Arbetar du med en influenser för att få största möjliga medvetenhet för ditt varumärke, eller är ditt mål att öka din produktförsäljning? Medan en influenser med ett större antal följare kan hjälpa dig att nå fler människor, så kan du genom att arbeta med flera mindre influensers öka försäljningen.
Så om du funderar på att dyka in i den lukrativa världen av influensermarknadsföring, är det första steget att lära dig vilken typ av influenser som fungerar bäst för ditt varumärke. Och för att göra det måste du förstå de olika typerna av influensers, så låt oss hoppa in och ta en titt på dem.
Vad är nano-influencers?
Låt oss börja med de mindre kontona – de så kallade nano-influensererna. De har mellan 1 000 och 10 000 följare men trots deras låga antal följare så kan de vara otroligt kraftfulla. Nano-influencers har ofta högre nivåer av engagemang eftersom de har tid och kapacitet att kommunicera och engagera sig med sin publik på en regelbunden basis (en bra engagemangsgrad för en nano-influencer kan vara 10% – 12%). Eftersom de ses som ”en vän” har de ett riktigt nära band till sin gemenskap.
Det fantastiska med nano-influensers är att även om, ja, deras räckvidd är låg, så är deras inflytande bland en liten men sammansvetsad gemenskap av människor ganska så hög. Och den nivån av intimitet kan vara en stor fördel för ditt varumärke eftersom de är mer autentiska och mer tillgängliga, så deras följare är mer benägna att lita på dem.
Nano-influensers är särskilt bra för nystartade företag eller småföretag som vill utnyttja influensers, men som har en mycket liten marknadsföringsbudget. De är också bra om du vill öka dina konverteringar, eller om du till exempel vill marknadsföra ett lokalt evenemang. Nano-influensers är ett bra sätt att bygga upp en buzz och skapa en positiv mun-till-mun effekt i lokalsamhället.
Det enda du bör hålla utkik efter är kvaliteten på deras innehåll och deras tillförlitlighet. Kom ihåg att samarbeten och partnerskap inte är på deras dagliga agenda. Det kan till och med vara deras första, så se till att ställa tydliga förväntningar på resultat.
Vad är mikro-influensers?
Till nästa kategori: mikroinfluenser, de har mellan 10 000 och 50 000 följare. På samma sätt som en nano-influenser ser många människor mikro-influensers som vänner och tar därför deras råd, förslag och rekommendationer på stort allvar. De flesta gånger så har de en solid relation med sin publik baserat på förtroende, vänskap och ärlighet, vilket är anledningen till att de på ett autentiskt sätt kan påverka köpbeslut.
Många mikro-influensers är specialister på en viss nisch, så allt innehåll de delar som är relaterat till den nischen anses vara mer trovärdigt. Om du har ett varumärke eller företag som vill nå en specifik målgrupp, hjälper det att identifiera mikroinfluenser i den branschen dig att nå din exakta målgrupp.
Med en engagerad publik är det mer sannolikt att dessa påverkare på sociala medier genererar kvalificerade leads och konverteringar. Om din målmarknad matchar mikroinfluenserns, kan det definitivt vara ett partnerskap värt att utforska (en bra engagemang för en mikroinfluenser kan vara 8% – 10%).
Vad är influensers på mellannivå?
Mellannivåinfluensers är en relativt ny term, och många människor går bara från mikro- till makroinfluensers, men det är ett ganska så stort gap. Med ett antal följare på mellan 50 000 till 500 000, är mid-tier eller influensers på mellannivå verkligen ett kraftfullt verktyg inom influenser marknadsföring.
De har tillgång till en betydligt större publik, men har fortfarande ganska rimliga priser så att de inte kostar dig en arm och ett ben. Influenser på mellannivå är särskilt bra för varumärken som vill marknadsföra en ny produkt eller tjänst, eftersom de ofta kommer med bra konverteringsfrekvenser, högt engagemang och förmågan att driva köpbeslut bland följare och potentiella kunder.
Genom att kombinera egenskaperna hos både mikro- och makroinfluenser, behåller influensers på mellannivå en närmare koppling till sina följare samtidigt som de har tillgång till en mycket bredare publik (en bra engagemangsgrad för en influenser på mellannivå kan vara 5% – 8%).
Vad är makro-influenser?
Med en anhängare på mellan 500 000 och 1 miljon har vi makroinfluenser. Med tillgång till potentiella konsumenter från hela världen och möjligheten att nå tusentals människor samtidigt kan dessa influensers ha en stor makt i din marknadsföringsstrategi.
Även om deras engagemangsgrad kan vara något lägre (en bra engagemangsgrad för en makroinfluenser kan vara cirka 2%) och de kan ha en mer avlägsen relation med sina följare jämfört med nano-, mikro- och mellannivåinfluencers, kan de fortfarande ha en enorm inverkan på sin publik. Bullret och medvetenheten de kan skapa för ditt varumärke kan också resultera i en imponerande avkastning på investeringen. De känner sin målgrupp utan och innan. De har ägnat år åt att förstå vad de gillar och vad de inte gillar. På grund av detta är deras prioritet att behålla den starka kontakten med sina följare.
Om du bestämmer dig för att arbeta med en makroinfluenser, var beredd att betala ett högre pris eftersom deras räckvidd inte är gratis. Dessutom bör du se till att de inte annonserar för många varumärken samtidigt eftersom deras följare kommer att förlora sitt förtroende och du blir ”bara ett annat varumärke” som marknadsförs. Att hitta rätt makroinfluencer kan vara lite knepigt, men när du väl hittar någon du tycker om att arbeta med och du ser fantastiska resultat med, kan du till och med överväga ett långsiktigt partnerskap med dem och få dem att bli din ambassadör!
Vad är mega-influensers?
Slutligen har vi mega influensers, med konton som har mer än 1 miljon följare. Även om de vanligtvis kommer med en hög prislapp, har mega-influencers förmågan att nå en målgrupp som ofta ligger långt utom räckhåll för ett företags varumärke. Med bara ett inlägg kan ditt varumärke visas inför hundratals och tusentals nya ögon.
Mega-influencers är självklart ett bra sätt att generera försäljning och öka medvetenheten för ett varumärke, dess produkter och dess tjänster, men eftersom deras engagemangsgrad vanligtvis är mycket lägre (en bra engagemangsgrad för en mega-influenser kan vara runt 2%) så kanske du förväntar dig mer än du faktiskt får – det beror naturligtvis också på varje influencer och deras gemenskap, vilket inte kan generaliseras.
Att arbeta med så stora influencers som ett litet företag kan vara väldigt svårt och kan vara orealistiskt enbart på grund av deras priser och även på grund av deras begränsade tid. Även om jag personligen älskar att stötta små företag och startups, föredrar andra stora influencers att arbeta med stora varumärken och på lång sikt.
Som du kan se finns det några saker att tänka på innan du arbetar med påverkan på sociala medier – och detta börjar med att förstå de olika typerna du kan arbeta med och hur du kan nå ut till dem. Vi föreslår att du börjar med mindre konton – du kommer att se att även om de kanske har färre följare kan de göra ditt varumärke en hel del nytta och du kanske blir förvånad över hur stor inverkan de kan ha.
För att få ut det bästa av ett influencer-partnerskap, se till att vara tydlig med dina kampanjmål, skapa en kort lista över potentiella sociala medier-influencers och undersök sedan noggrant vilka typer av samarbeten de har gjort tidigare. Om du vill lära dig mer om att arbeta med andra kreatörer och varumärken kanske du är intresserad av vårt blogginlägg: De olika typerna av samarbeten.
Vi ses! Mia & Tom