Hur man skapar en hälsosam balans mellan arbete och privatliv när man arbetar på distans
Att arbeta hemifrån har blivit mycket vanligare under de senaste två åren och det är inte något bara för digitala nomader och entreprenörer längre. Distansarbete kommer med en hel del förmåner, som att ha möjligheten att arbeta hemifrån och gå omkring i bekväma kläder hela dagen. Eller kanske du föredrar ett sött litet kafé eller till och med att jobba från stranden, och för vissa innebär det också att ha mer flexibla scheman – det låter fantastiskt, eller hur?
Tja, låt dig inte luras, att arbeta på distans kan låta som en dröm till en början, men det kan vara svårt att koppla av och ner. Missförstå mig inte, vi älskar att kunna arbeta var som helst i världen och att kunna diktera våra scheman, men ibland kan det vara ganska så utmanande att hitta den rätta balansen mellan ditt arbete och ditt privatliv. Att hålla kontakten via teknik och sociala medier blir bara enklare och det blir svårare för oss att skilja arbete från våra privata liv. Om du vill läsa mer om hur vi tar hand om vår psykiska hälsa klicka här.
Vi känner alla till kampen med att försöka koppla ihop vårt arbete och privatliv och ibland är det svårt att jonglera med allt på bara 24 timmar. Speciellt när man arbetar hemifrån så kan gränserna mellan dessa två delar av livet bli suddiga. Arbete har ofta företräde framför allt annat i våra liv. Vår önskan att lyckas professionellt kan driva oss att lägga vårt eget välbefinnande åt sidan. Man kollar e-posten dygnet runt, tar affärssamtal under lunchrasten eller ännu värre, vid middagsbordet och arbetar på sina bärbara datorer under helgerna.
Följaktligen leder detta till längre arbetstider och mindre tid som spenderas på oss själva och ofta märker vi det inte ens. Vi känner oss snabbt överväldigade och överarbetade, är mer benägna att bli sjuka eller i värsta fall lider av utbrändhet. Om du inte tar väl hand om dig själv och ditt allmänna välbefinnande kan det också påverka dina relationer på ett negativt sätt.
Det är därför det är superviktigt att skapa en harmonisk balans mellan arbete och privatliv eller integration mellan arbetsliv och privatliv. Det förbättrar inte bara vårt fysiska, känslomässiga och mentala välbefinnande, utan det är också viktigt för vår karriär. Så i dagens blogginlägg skulle jag vilja lyfta fram vikten av att ha en hälsosam balans mellan arbete och privatliv och dela några tips med dig som kan hjälpa dig på vägen att förbättra din.
Varför en hälsosam balans mellan arbete och privatliv är viktigt
Att skapa och upprätthålla en hälsosam balans mellan arbete och privatliv kommer att påverka inte bara din hälsa och dina relationer positivt utan även din produktivitet och prestation.
Några av de viktigaste fördelarna med en bra balans är:
- En ökning av produktiviteten: att ha en hälsosam balans mellan arbete och privatliv kommer att öka din produktivitet – både i ditt yrkesliv och ditt privatliv.
- En ökning av kreativiteten: med en förnyad motivation och mindre stress så kommer du att känna dig mer kreativ och du kommer att kunna komma med nya spännande idéer.
- Minskad stress, oro och mindre utbrändhet: alla blir stressade då och då. Du kan dock undvika utbrändhet på arbetsplatsen och göra vissa ansträngningar för att säkerställa att detta inte händer genom att ta ledigt och lämna jobbet på jobbet.
- Förbättrad känslomässig och mental hälsa: Du kommer att se att med rätt balans mellan arbete och privatliv kommer du att uppleva en positiv inverkan på din känslomässiga och mentala hälsa. Du kommer att ha större kontroll över ditt fokus och förmåga att koncentrera dig på uppgifter.
- Ett generellt bättre välbefinnande och att känna sig mer i samklang med sig själv: en dålig balans mellan arbete och privatliv kan påverka ditt välbefinnande, från influensa till allvarliga hjärtrelaterade problem. Genom att ta hand om dig själv kan du förbättra din kropps immunförsvar och avsevärt begränsa sådana hälsoproblem!
Som du kan se har en hälsosam balans mellan arbete och privatliv många viktiga och avgörande effekter på dig. Men att uppnå en hälsosam balans mellan arbete och privatliv är ofta lättare sagt än gjort. Det kräver att du hanterar ditt professionella och personliga liv på hållbara sätt för att hålla din energi flödande, dina sinnen och kropp friska och hela dig glad och nöjd. Vi har kämpat mycket för att släppa vårt arbete och för att skilja mellan personlig och arbetstid i vårt dagliga liv, men vi har några enkla tips som hjälpte oss att upprätthålla en hälsosam personlig balans mellan arbete och privatliv, så låt oss ta en titt på dem.
Ha en avsedd arbetsplats
Det första som de flesta försummar är att skilja sitt vanliga boende från sitt arbetsutrymme. De vaknar och ligger kvar i sängen eller flyttar till soffan och fortsätter att jobba därifrån. Problemet är att detta kommer att göra det mycket svårare för dig att koppla av efteråt. När du avslutar jobbet efter en stressig dag och lämnar ett fysiskt kontor är det lätt att sluta oroa dig för deadlines, kommande projekt eller chefer på dåligt humör. Men när du bokstavligen arbetar i samma rum som du äter i, tittar på TV eller spenderar kvalitetstid med din partner, blir det otroligt svårt att stänga av och hålla den bärbara datorn stängd.
Att sätta ”fysiska” gränser är superviktigt men underskattas ofta. När du arbetar hemifrån skulle det vara idealiskt att ha ett separat ”kontorsrum” så att du kan stänga dörren och fysiskt lämna din arbetsyta. Om du inte har så mycket utrymme bör du åtminstone investera i lite kontorsutrustning och få ditt skrivbord att se snyggt och rent ut – du tillbringar större delen av dagen med att sitta vid det skrivbordet trots allt. Unna dig en snygg och bekväm kontorsstol som stödjer din hållning, ett ställ för din bärbara dator, blåljusglasögon och så vidare. Tro mig, det är värt pengarna och din kropp kommer att tacka dig senare.
Sätt fasta arbetstider och ta regelbundna pauser
Vi vet alltför väl hur svårt det är att definiera ”arbetstid” när man arbetar hemifrån eller någon annanstans på distans. Det är därför det är så viktigt att sätta fasta arbetstider om de inte ges av din arbetsgivare. Om du bestämmer dig för att arbeta från 9.00 till 17.00, så gör inget arbete före och efter det. Det är din ledighet och du bör ta det på allvar.
Du måste se till att du också tar regelbundna pauser. När du väl sätter dig vid skrivbordet och kommer in i jobbet är det så lätt att tappa tiden och glömma att äta lunch eller ta en snabb fikapaus. Att ta regelbundna pauser under hela arbetsdagen är avgörande för din hälsa och produktivitet. Försök att bryta upp din arbetsdag och ta små pauser på 5 till 10 minuter var 30:e till 90:e minut: ta en powernap, gör några lätta sträckor eller gå en snabb promenad runt parken.
Tillbringa lunchrasten utomhus, eller kanske kan du till och med gå ut och unna dig en hälsosam måltid. Se bara till att du inte spenderar den tiden framför din skärm och svarar på e-postmeddelanden. Det är så uppfriskande för sinnet att verkligen ta en paus och du kommer snabbt att upptäcka att det är lättare att fokusera på viktiga uppgifter igen efter att du har tagit lite ledigt mellan arbetsuppgifterna.
Stäng av aviseringar och koppla ner
Medan du är i din ”arbetstid”, se till att stänga av aviseringar som kommer från WhatsApp, Facebook, Instagram, etc för att undvika distraktioner och helt fokusera på ditt arbete – du kommer att få mycket mer gjort på kortare tid. Och när du är ledig, gör detsamma – stäng av alla arbetsaviseringar. Ingenting orsakar mer undermedveten stress än att försöka njuta av en utekväll med vänner samtidigt som du får ”superbrådskande” jobbmeddelanden från chefer och kollegor – speciellt om du bara har en telefon för nåde ditt privatliv och arbete.
Utveckla en daglig rutin som fungerar för dig och håll dig till den!
Vissa högproduktiva människor svär att dagliga rutiner och vanor har förändrat deras liv och satt dem på vägen till framgång (vi kan intyga detta!). Den bästa vanan för att upprätthålla balansen mellan arbete och privatliv är att ha en hälsosam rutin som fungerar som grunden för din dag. En rutin kan vara vilken serie saker som helst men som du gör varje dag vid en viss tidpunkt. Detta kan vara så enkelt som att dricka ditt kaffe eller meditera i 15 minuter varje morgon, ta en promenad i friska luften medan du lyssnar på en pedagogisk podcast, läsa en bok innan du somnar eller ta ett skönt och avkopplande bad.
Allas rutiner kommer att se olika ut beroende på dina preferenser och behov, men försök att inkludera tid för några hälsosamma måltider, samt att träna minst tre gånger i veckan. Även om du kanske tror att du inte har tid att lägga till träning i ditt fullspäckade schema, så kommer du snabbt att märka att det hjälper dig att lindra stress, höja din energinivå, ge en mental klarhet, stärka ditt immunförsvar och göra dig lyckligare, mer engagerad och mer produktiv.
Oavsett hur din rutin ser ut så ska det vara något som får dig att må bra och ger struktur under din dag. Det kickstartar din morgon med ett nytt, friskt sinne, sätter tonen för hela dagen och får dig att se fram emot nästa. Målet är att hitta din personliga rutin som kommer naturligt för dig varje dag och en där du inte behöver motivera dig själv att genomföra den.
Detta avslutar min lista med tips för en bättre balans mellan arbete och privatliv. Det är verkligen viktigt att medvetet skilja sitt arbetsliv från sitt privatliv, speciellt om man arbetar på distans eller som digital nomad. Kom ihåg att ditt välbefinnande alltid ska komma först. Och om du någonsin känner att saker och ting börjar bli för mycket och du inte kan jonglera med allt på egen hand, var inte rädd för att säga ifrån. Prata med din chef och förklara hur du känner. Kanske till och med ta några dagar ledigt och åka på en välförtjänt semester för att starta om dig själv och komma tillbaka starkare än någonsin!
Massa kärlek och ta hand om dig själv, Mia