en annan sida logo
Meny
  • Hem
  • Tips
  • Instagram
  • Idéer
  • Digital nomad
  • Samarbeten
  • Kändisar
  • Bloggen
  • Om
  • Kontakt
Meny

Hur du organiserar ditt innehåll

Postat 7 juli 2024 av Mia

Från att ha en strategi till att planera dina inlägg

Att skapa innehåll för din Instagram är inte alltid så lätt. Vad ska du lägga upp? Vad ska du prata om? Finns det tillräckligt med ämnen för dig att diskutera? Jag vet hur överväldigande det kan vara, varför jag idag vill visa dig hur du enkelt organiserar ditt innehåll på Instagram med en innehållsstrategi.

Ditt slutgiltiga mål är att inte bara ha många följare, utan ännu viktigare att ha följare som engagerar sig i ditt innehåll. För att ditt Instagram-konto ska bli framgångsrikt finns det en speciell ingrediens som hjälper dig att uppnå det: konsekvens.

Nu är det här det blir svårt. Om du lämnar allt till i sista minuten och bara lägger upp det du hittar i din kamera så kommer du inte långt. Istället bör du tänka på ditt innehåll i förväg, ha en strategi och sedan organisera dina inlägg därefter.

Varför ha en innehållsstrategi?

En innehållsstrategi för Instagram kan göra stor skillnad när det kommer till din framgång. Att ha en innehållsstrategi på Instagram kommer att hålla dig på rätt spår, och ansvarig för att du kommer att se till att du uppnår de mål som du hoppats på.

När du postar bara ibland kommer dina följare att bli mindre intresserade av dina inlägg och med tiden glömma bort ditt konto helt och hållet. Å andra sidan så kan att posta nonstop ha en motsatt effekt mot vad du förväntar dig. Att ta reda på vad som fungerar bäst för att hålla din publik intresserad och engagerad, men inte överväldigad, är nyckeln.

Det är här en innehållsstrategi på Instagram kommer in i bilden. Att skapa en sådan strategi kommer att se till att dina inlägg blir så framgångsrika som möjligt. Att ha en tydlig uppfattning om ditt innehåll kan hjälpa dig att känna mer i kontroll och förberedd för din tid på plattformen.

Hur skapar jag en innehållsstrategi för Instagram?

Tro det eller ej, det är faktiskt enklare än du kanske tror. Det är viktigt att notera att du kan planera så långt i förväg i din kalender som du vill. Vissa människor gillar att planera hela månaden, andra vill planera sitt Instagram-innehåll varje vecka. Det finns inget rätt eller fel sätt, det rätta är vad som fungerar bäst för dig.

Innan du skapar själva innehållet måste du tänka på ditt slutmål:

  • Vad är det du vill uppnå med ditt innehåll?
  • Vad blir det övergripande syftet med ditt konto?
  • Hur ofta vill du skriva, varje dag eller en gång i veckan?
  • Kommer ditt konto att ha ett tema?

Beroende på vad det är du vill uppnå måste du också tänka på de format som fungerar bäst för dig.

Naturligtvis skulle det vara idealiskt att ha en blandning av alla typer av innehåll; växla mellan vanliga inlägg, karusellinlägg, Reels och så vidare. Men beroende på ditt mål kan det finnas ett eller två format som du bör prioritera, så du måste förstå vilken typ av innehåll som kommer att ge vad:

Normala bildinlägg och karusellinlägg: är bra för att förbättra din räckvidd, ge värde relaterat till din nisch och kan hjälpa dig att berätta din personliga historia. De kan också hjälpa till med din försäljning om du har ett företag.

Reels: bra sätt att nå nya människor, visa din personlighet, förbättra engagemanget och öka försäljningen.

Instagram-videor: fördelaktigt för att lära dina följare om ett ämne i din nisch, för att bygga auktoritet och förstärka din engagerade publik.

Stories: bra funktion för att bygga förtroende och en djupare kontakt med din publik, du kan visa din personlighet, förbättra ditt engagemang och marknadsföra produkter för att öka försäljningen

Om du vill fokusera mer på att växa, skapa fler Reels. Om du vill sälja något, se till att bygga en djup kontakt med din publik genom Stories och karusellinlägg. När du har räknat ut allt det är det dags att skapa din strategi.

Skapa en innehållsstrategi med dessa 5 enkla steg

Bestäm hur många inlägg du vill skapa

Det första steget är att bestämma hur många dagar i veckan du vill posta eftersom detta kommer att avgöra hur många inlägg du behöver – det finns inga rätt eller fel svar, men kom ihåg att konsekvens är nyckeln. Dina följare vill kunna veta när de kan förvänta sig ett nytt inlägg från dig. Om du håller dig konsekvent och pålitlig med dina inlägg blir det lättare för dig att omvandla dina följare till ”fans”.

Brainstorma ämnesidéer

Jag föreslår att du väljer en specifik veckodag eller månad för att göra en brainstormingsession, där du kastar runt några idéer för varje vecka. Börja med ett ämne och gå sedan in på olika underämnen. Jag skapar ofta huvudteman som jag kommer att prata om.

Jag försöker dock ägna varje vecka även åt ett annat ämne, till exempel för tillväxt. Sedan går jag in och delar upp mitt stora ämne i mindre underämnen, så till exempel ”hur algoritmen fungerar” eller ”vad du kanske gör fel”.

Välj den typ av innehåll som fungerar bäst för att förmedla ditt budskap

Nästa steg blir att bestämma vilket format du ska använda för varje idé. När ska man använda Reels och när är det bättre att lägga upp en bild? Ta efter det en kalender (digital eller fysisk) och skriv ner vilken dag du ska lägga upp, samt idén du hade i åtanke.

Skapa ditt innehåll

När du har kommit till steg 4 och din innehållsplan är klar, är det dags att skapa lite innehåll! Jag försöker alltid att batchskapa mitt; en eller två dagar försöker jag fota så mycket jag kan så att jag har allt resten av veckan/månaden. Det är ett bra sätt att garantera att jag inte kommer att stå utan innehåll. Om du vill lära dig mer om hur du planerar dina fotograferingar kan du hitta mina tips här.

Planera ditt flöde så att det ser estetiskt ut

Det sista steget blir att planera ditt flöde. Du kan använda schemaläggningsappar som Planoly, Unum, Loomly eller Later för att hjälpa dig visualisera hur ditt flöde kommer att se ut. Du kommer att kunna ladda upp inläggsalternativ och flytta runt dem tills du gillar hur det ser ut. Detta är särskilt bra om du har ett specifikt färgtema på gång och du vill veta om dina nya inlägg matchar de aktuella. Och du kan till och med förskriva dina bildtexter så att du är redo för kommande inlägg! Du kommer att kunna spara mycket tid genom att förbereda allt i förväg och du behöver inte stressa över någonting längre.

Och det är allt! Första gången du skapar en innehållsstrategi och kalender så kan det ta lite tid, men med övning blir det lättare!

Xx Mia

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Mina bästa tips för att måla om hemma
  • Hur ett privatlån kan hjälpa dig att bygga din influencerkarriär
  • Varför kändisar och influencers väljer att samarbeta med nätcasinon
  • Jobba som rörmokare och influencer
  • Renoveringstrender: Så skapar du ett smart och stilrent hem
  • Vad är en Swiftie?
  • Messiah Hallberg
  • Måns Zelmerlöw
  • Sanna Dollan
  • Sigge Eklund
  • Malin Olsson
  • Oliver Ingrosso
  • Camilla Läckberg
  • Lance Hedman Graaf
  • Jessica Almenäs
  • Felix Herngren
  • Jonatan Unge
  • Daria Garipova
  • Linn Ahlborg
  • Sonja Livbom
  • Rosanna Charles
  • Maja Nilsson Lindelöf
  • Sanna Guidetti
  • Lucas Simonsson
  • Satu Nordling Gonzalez

Senaste kommentarer

  1. Greta om Svenska influencers
  2. Susanne om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  3. Bengt Nordström om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  4. Johannes om Livet som en digital nomad 2025
  5. Amalia om Din mentala hälsa spelar roll

Kategorier

  • Blogg
  • Digital nomad
  • Idéer
  • Influencer
  • Instagram
  • Kändisar
  • Samarbeten
  • Tips

Etiketter

Appar Arbeta online Arbetsplats Blogg Böcker Digital nomad Distansarbete Entreprenör Facebook Foto Följare Företag Gemenskap Giveaways Hashtags Hälsa Influencer Inkomst Inlägg Instagram Kontor Kändis Likes Mål Nätverk Pinterest Planering Produkter Reels Relationer Resa Samarbeten SEO Shoutout Skvaller Sociala medier Stories Story takeovers TikTok Varumärken Video Viral Välbefinnande

Sidor

  • Hem
  • Om
  • Integritetspolicy
  • Cookiepolicy
  • Kontakt

Senaste inläggen

  • Mina bästa tips för att måla om hemma
  • Hur ett privatlån kan hjälpa dig att bygga din influencerkarriär
  • Varför kändisar och influencers väljer att samarbeta med nätcasinon
  • Jobba som rörmokare och influencer
  • Renoveringstrender: Så skapar du ett smart och stilrent hem

Senaste kommentarer

  • Greta om Svenska influencers
  • Susanne om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  • Bengt Nordström om Allt du behöver veta om Reels på Instagram
  • Johannes om Livet som en digital nomad 2025
  • Amalia om Din mentala hälsa spelar roll
Copyright © enannansida.se
Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den mest relevanta upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och upprepade besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett kontrollerat samtycke.
Cookie-inställningarAcceptera alla
Hantera samtycke

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA