Om det är en sak som inte kan sägas tillräckligt så är det: börja skapa Reels! (och ja, det kommer från mig) Tro mig, jag hoppar inte av upphetsning varje gång Tom kommer på en annan Reels-idé, men jag måste erkänna att de är det bästa sättet att utöka sin organiska räckvidd och få sitt innehåll framför nya, potentiella följare!
Du kanske undrar, ”vad är så speciellt med Instagram Reels?”, ”hur kan du använda dem?”, och vad vi tycker om dem. Tja, tur för dig är det precis vad jag kommer att prata om i det här blogginlägget!
Vad är Instagram Reels?
Som ett svar på TikToks ökande popularitet lanserade Instagram 2020 sin nya funktion, Reels, som tog världen med storm. Appen erbjöd något som Instagram förlorat under åren; viralitet! TikTok-algoritmen gav vem som helst möjligheten att bli viral, oavsett om de hade 1 miljon följare eller 10 följare. Räckvidden, plus tillväxten som människor upplevde på TikTok, var spännande och beroendeframkallande, så Instagram var tvungen att öka sitt engagemang – och det gjorde de verkligen!
Reels introducerades och Insta-användare fick ett nytt sätt att få exponering och räckvidd som inte hade varit tillgängligt sedan de första åren av Instagram. Med hjälp av Reels kan du nu skapa flerklippsvideor genom att använda ljud, olika effekter och olika verktyg för att göra dem kreativa och tilltalande.
De kan delas med dina följare genom att ladda upp dem till ditt flöde. Om ditt konto är offentligt kan de till och med visas på utforskarsidan, som har ett dedikerat nytt utrymme för att visa upp populära Reels!
Varför du bör skapa Reels
Vi började använda Reels så fort de kom ut och sedan dess har vi konsekvent skapat nytt Reels-innehåll (med andra ord har Tom lyckats övertyga eller snarare tvinga mig att skapa Reels.
Instagram pumpar ut högkvalitativt Reels-innehåll, vilket gör det till den perfekta chansen för din marknadspublik att hitta och följa dig. Och nej – Reels är inte bara för TikTok-älskande millennials. Även om Instagram Reels kan vara extra tilltalande för den yngre publiken, så underskatta inte kraften i dessa korta videor. Oavsett ålder kan Reels enkelt fånga tittarnas uppmärksamhet och hjälpa dig att snabbt förmedla budskapet du skickar ut. Dess korta format gör den lättsmält och mycket beroendeframkallande. Jag är säker på att det har funnits ett ögonblick då du har öppnat Reels eller TikTok och det slutade med att du tittade på dem i timmar i sträck.
Reels är ett roligt och kreativt sätt att skapa innehåll som inte tar mycket tid. Med rätt idéer får vi en otrolig räckvidd och engagemang, vilket möjliggör en oöverträffad tillväxt!
Under det senaste året växte vi rejält och många av dessa nya följare kom från Reels. Vissa av våra Reels får mer organisk räckvidd än vad vi faktiskt har följare, vilket är ganska så fantastiskt!
Våra bästa tips för att komma igång med Instagram Reels
När vi först började publicera Reels hade vi ingen aning om vad vi gjorde och ingen aning om vad som fungerade. Men som med i stort sett allt i sociala medier-världen behöver du bara prova! Med tiden kommer du att lära dig och förbättra dig. En sak vi kan garantera är att om du skapar 100 Reels under nästa år kommer du att lära dig vad som fungerar, du kommer att utveckla nya färdigheter och din publik kommer att växa!
För att hjälpa dig komma igång vill jag dela med mig av mina 8 bästa tips för dina Reels:
- Tänk på vilket värde du kan ge din publik genom att använda Reels: Även om Reels är tänkta att vara roliga, bör de också ge ett värde till din publik. Det kan vara lärorikt, motiverande eller underhållande men dina tittare måste få ut något av det.
- Använd gammalt innehåll för att komma igång: Om du inte är säker på var du ska börja, återanvänd en del innehåll som du redan har skapat. Kanske några korta filmer från förra sommaren? Några minnen från din förra semester? Gå igenom din kamera och kolla om det finns något du kan använda dig av.
- Återanvänd innehåll du har skapat för TikTok: Många av trenderna inom musik och teman från TikTok har tagit sig till Instagram Reels så varför inte lägga upp innehållet du redan har skapat för TikTok på Instagram också! Se bara till att din video inte har TikTok-vattenstämpeln – det kommer att minska dina chanser att gå viralt eftersom Instagram upptäcker dem.
- Använd hela utbudet av verktyg för att bli virala: Förutom att publicera dina Reels till ditt flöde och utforska sidan bör du dela dem till Stories, använda relaterade hashtags och tagga lämpliga konton, använda populärmusik och följa aktuella trender. Fortsätt att göra fler Reels, eller till och med leka med att skapa nya versioner av dina befintliga Reels genom att använda samma ljud eller stil.
- Håll dig genuin: Du behöver inte vara perfekt hela tiden, visa att du är mänsklig genom att dela bakom kulisserna, instruktioner och annat autentiskt innehåll. Att upprätthålla en god nivå av autenticitet kommer att leda till högt engagemang.
- Gör en plan: Reels kräver lite mer kreativ input, tid och organisering och ibland lönar det sig att ha en strategi på plats. Samla några idéer, titta på andra Reels och gör det till ditt! Det finns oändliga möjligheter, du behöver bara göra en plan för vad du vill visa eller förmedla med dina Reels.
- Skapa så mycket innehåll som möjligt: Ju mer du postar desto bättre kommer du att bli och desto mer kommer du att växa. Vi försöker lägga upp minst 3 Reels varje vecka!
- Ha kul med det: Du behöver inte vara perfekt. Du kan bokstavligt talat skapa vad du vill och redigera det med din mobil. Om du tror att du har skapat något roligt, underhållande, coolt – posta det bara!
Och det var allt för detta blogginlägg!
Det är inte konstigt varför Reels har helt tagit över Instagram och blivit det bästa sättet att nå en bredare publik. De erbjuder en enorm möjlighet för dig att gå viralt och öka din varumärkesmedvetenhet. Det är också ett fantastiskt kreativt sätt som är mer lättsam och roligare än andra former av innehåll!
Nu vet du att vi älskar Reels, men hur är det med dig – vad tycker du om Instagrams Reels funktion? Använder du det redan? Kommentera gärna nedan.
Xxx Mia
Vad betyder xx mn eller xx tn i ett reel ?
På Instagram används ”mn” och ”tn” som förkortningar för att visa antalet visningar, gilla-markeringar eller följare i tusental och miljoner:
”tn” betyder tusen (1000). Om en reel har exempelvis ”15 tn” visningar betyder det 15 000 visningar.
”mn” betyder miljon (1 000 000). Om en reel visar ”3 mn” betyder det att den har 3 000 000 visningar.
Det är ett sätt för Instagram att förkorta stora tal och göra dem lättare att läsa direkt på skärmen.